Bana Bak!: ”la Caixa” Çağdaş Sanat Koleksiyonu’ndan Portreler ve Diğer Kurmacalar (PERA)’da Açılıyor!

Eduardo Arroyo Ressam Peintre, 1975

Pera Müzesi’nin sanat tarihindeki en eski ifade biçimlerinden biri olan portreyi, günümüz çağdaş sanat üretimleriyle yeniden ele aldığı “Bana Bak!: ”la Caixa” Çağdaş Sanat Koleksiyonu’ndan Portreler ve Diğer Kurmacalar” sergisi bugün yapılan bir basın toplantısı ile tanıtıldı. Kendimizi bir imge olarak nasıl yorumladığımız sorusunu gündeme taşıyan sergi 7 Aralık 2017 – 4 Mart 2018 tarihleri arasında ziyaret edilebilecek.

Pera Müzesi’nin ”la Caixa” Vakfı iş birliği ile düzenlediği “Bana Bak!”sergisi  ”la Caixa” Koleksiyonu’na aitresim, fotoğraf, heykel ve video çalışmalarından oluşan bir seçkiyle çağdaş sanatta portreyi inceliyor. 7 Aralık Perşembe günü ziyarete açılacak olan serginin küratörlüğünü Nimfa Bisbe Molin üstleniyor. Bir yandan portrenin normlarını sorgularken diğer yandan ona ait stratejileri ve toplumsal alışkanlıkları açığa çıkaransergide yer alan işlerin çoğu, hafıza ve kurmacanın yanı sıra, hakikat, görünüm ve temsil kavramlarını inceliyor.

Sergideki resimler maskeleri ve makyajı ortaya sererken; fotoğraflar kurmaca ve gerçekliğin kafa karıştırıcı etkilerini üretme potansiyelini kullanıyor. Portrelerin toplumsal aynasında kendilerine bakmaya davet eden sergi 22 sanatçının yapıtlarını içeriyor.

Jean-Michel Basquiat
Canavar
Beast, 1983
Tuval üzerine akrilik
183 x 227 cm

Sergide yer alan sanatçılar arasında Janine Antoni, Eduardo Arroyo, Juan Navarro Baldeweg, Jean-Michel Basquiat, Christian Boltanski, Rineke Dijkstra, Marlene Dumas, Esther Ferrer, Günther Förg, Curro González, Stefan Hablützel, Roni Horn, Sharon Lockhart, Pedro Mora, Vik Muniz, Óscar Muñoz, Bruce Nauman, Carlos Pazos, Cindy Sherman, Antoni Tàpies, Gillian Wearing, Sue Williams bulunuyor.

“Kamera yalan söylemez”

Porte resmi, bir karakterin imgesini yaratmak ve bu imgeyi toplumun geri kalanından ayrıştırmak için kullanılmış, portresi yapılan kişiye sadakat ve benzerlik, her zaman bu sanatın temelini oluşturmuştur. Portrelerin nihai amacı ise resmi yapılan kişinin kimliğini yansıtmaktır. Ve sanat üretiminin hiç de kolay olmadığını anladığımız yer tam da burasıdır: resim yapmak, fotoğraf çekmek, veya kara kalem resim yapmak, bir kişiliği yeniden üretmek veya ifşa etmek değil, bir imge yaratmaktır. Bugünlerde sürekli olarak kendi fotoğraflarımızı çekiyoruz, Roland Barthes’in sözlerini özetleyerek söylemek gerekirse, bir kameranın lensine baktığımızda bir başkasıymışız gibi davranıyoruz. Popüler söylemde “Kamera yalan söylemez” şeklinde bir deyiş vardır, ancak hepimiz portrelerin aslında bir kişiliğin temsilini yaparken bir miktar kurmaca içerdiğini biliriz. Portreler, portre resminin tanımını genişleterek ulaşmıştır günümüze. Yeni sanat eserleri, yeni kavramlar, teknikler ve diller aracılığıyla, insanlık durumunun imgelerini yaratmak ve kimlik ve onun toplumsal anlamlarının karmaşıklığını incelemek için çeşitli olasılıklar olduğunu gösterir bize.

Curro González
Süt Orman, 1999
Tuval üzerine yağlıboya
195 x 535 cm

“Bana Bak!: ”la Caixa” Çağdaş Sanat Koleksiyonu’ndan Portreler ve Diğer Kurmacalar” sergisi, portreyi ele almak üzere, “Sahnelenen Duygular”, “Kimliğe İlişkin Uzlaşımlar”, “Maskeler ve Diğer Kurmacalar” ve “Yüzün Hafızası” başlıkları altında dört tematik bölümden oluşuyor. ”la Caixa” Koleksiyonu’ndan bu temalar çerçevesinde seçilen eserlerde, kimi sanatçılar portrelerin anonimliğine ilgi gösterirken kimileri de kimliği temsil etmenin sorunlarını vurgulayıp toplumsal rolleri araştıran işlere imza atıyor. Bazı yapıtlar bir insan figürünü veya yüzü tanımlıyor; bazıları ise toplumların ayırt edici sembollerini resmediyor.

Rineke Dijkstra
Vondelpark, Amsterdam, 12 Mayıs 2006
Kromojenik baskı
80 x 100 cm

Sergiye eşlik eden yayın, ”la Caixa” Vakfı Direktörü Elisa Duran’ın sunuşu, vakfın Çağdaş Sanat Koleksiyonu Yöneticisi ve aynı zamanda serginin küratörü Nimfa Bisbe Molin,Virginia Torrente ve Lorena Amorós’un makalelerini içeriyor. Küratör Nimfa Bisbe katalogda yer alan metninde sergi ile ilgili şu değerlendirmelerde bulunuyor: “Çağdaş portre, insanlık durumuna dair imgeler üretmenin ve karmaşık kimlik mefhumunu keşfetmenin pek çok ihtimalini göz önüne serer. Serginin saptadığı bakış açılarının kesişim noktasında, portreler izleyiciye bakmaktan vazgeçmiyor, onlara daima insanla ilişkili olacak şu soruları yöneltiyor: Onlar kim? Onları nasıl görüyorum? Ben kimim? Beni nasıl görüyorlar?”.

Sergi kapsamında ”la Caixa” Vakfı Çağdaş Sanat Koleksiyonu Yöneticisi ve küratör Nimfa Bisbe eşliğinde, 7 Aralık Perşembe günü saat 18:00’de bir sergi turu gerçekleşiyor.

“Bana Bak!: ”la Caixa” Çağdaş Sanat Koleksiyonu’ndan Portreler ve Diğer Kurmacalar” sergisi 4 Mart 2018 tarihine kadar ziyaret edilebilir.

Sharon Lockhart
Öğle Molası yerleştirmesi,
‘Duane Hanson: Yaşamdan Heykeller’ 14
Aralık 2002 – 23 Şubat 2003,
İskoçya Ulusal Modern Sanat Galerisi

Pera Müzesi Eğitim Programları’da Beden ve Kimlik Kavramlarını Portre Üzerinden İnceliyor!

 

PERA EĞİTİM

Pera Eğitim Bana Bak! ”La Caixa” Çağdaş Sanat Koleksiyonu’ndan Portreler ve Diğer Kurmacalar sergisi kapsamında çocuklar, gençler, yetişkinler ve 60+ gibi farklı yaş gruplarına yönelik atölyeler düzenliyor. Atölye katılımcıları portreler aracılığıyla kimlik, benlik ve duygu kavramları üzerine düşünüyor ve kendi sanat eserlerini yaratma imkânını yakalıyor.

Pera Müzesi’nin eğitim programı, Bana Bak! sergisinde yer alan çağdaş sanatçıların eserlerinden hareketle, beden, kimlik ve temsil kavramlarını inceliyor. Seçkideki portrelerden ilham alan atölyeler, katılımcıları fotoğraf, resim, kolaj, mozaik ve ekolojik baskı gibi teknikleri kullanmaya yönlendiriyor. Farklı yaş gruplarına hitap eden programda farklı sanat dallarının birleştiği, bedensel deneyime yönelik içerikler de sunuluyor. Ayrıntılı bilgi için: http://www.peramuzesi.org.tr

“Beden ve Kimlik Üzerine” Kamusal Programlar

7 Aralık – 4 Mart 2018

 PERA EĞİTİM ATÖLYELERİ

Pera Eğitim, Bana Bak! ”la Caixa” Çağdaş Sanat Koleksiyonu’ndan Portreler ve Diğer Kurmacalar sergisi kapsamında çocuklar, gençler, yetişkinler ve 60+ gibi farklı yaş gruplarına yönelik atölyeler düzenliyor. Atölye katılımcıları portreler aracılığıyla kimlik, benlik ve duygu kavramları üzerine düşünüyor ve kendi sanat eserlerini yaratma imkânını yakalıyor. Pera Müzesi’nin eğitim programı, Bana Bak! sergisinde yer alan çağdaş sanatçıların eserlerinden hareketle, beden, kimlik ve temsil kavramlarını inceliyor. Seçkide yer alan portrelerden ilham alan atölyeler, katılımcıları fotoğraf, resim, kolaj, mozaik ve botanik mono baskı gibi teknikleri kullanmaya yönlendiriyor. Farklı yaş gruplarına hitap eden programda farklı sanat dallarının birleştiği, bedensel deneyime yönelik içerikler de sunuluyor.

PERA FİLM: BÖLÜNMÜŞ BENLİK

Pera Film, Bana Bak! sergisi kapsamında Şubat 2018’de Bölünmüş Benlik adlı bir film programı düzenliyor. Program, başlığını İskoç psikiyatrist R.D. Laing’in (1927-1989) 1960’ta yayınlanan aynı ismi taşıyan, ilk ve klasikleşmiş kitabından ilham alıyor. Çağdaş sanatın portre türünü mercek altına alan Bana Bak! sergisi, kimlik temsiline dair farklı bakış açıları sunuyor. Buradan yola çıkarak Bölünmüş Benlik programı daimî değişimde kök salmış çağdaş dünyamız gibi, sabit ve önceden belirlenmiş bir şey olmaktan çıkarak akışkan ve muğlak bir hal alan kimliğin ve temsilinin karmaşık yapısını ele alıyor. Laing, şizofrenide görülen psikoz belirtilerinin insanın varoluşundan duyduğu güvensizlik sonucu ortaya çıkan bir savunma tepkisi olduğunu ileri sürmüştü. Programda 1970’lerden günümüze Laing üzerine üretilen kurmaca ve belgesel yapımlarının yanı sıra İskoç kadın yönetmen Lynne Ramsey’in Kevin Hakkında Konuşmalıyız (We Need to Talk About Kevin) ve Morvern Collar filmleri de yer alıyor.


Pera Müzesi Salı’dan Cumartesi’ye 10:00 – 19:00 saatleri arasında, Pazar günleri ise 12:00 – 18:00 saatleri arasında gezilebilir. Müzede Cuma günleri hem uzun hem de ücretsiz! “Uzun Cuma”larda müze 18:00 – 22:00 saatleri arasında ücretsiz olarak ziyaret edilebilir. “Genç Çarşamba” günlerindeyse tüm öğrenciler müzeyi ücretsiz ziyaret edebilir.