“Başımızda Siyahtan Bir Hâle” (Arter)’de Ziyarete Açıldı!

Ahmet Doğu İpek, Başımızda Siyahtan Bir Hâle, Fotoğraf Sena Nur Taştekne

Ahmet Doğu İpek’in “Başımızda Siyahtan Bir Hâle” başlıklı kişisel sergisi, sanatçının son iki yıl boyunca farklı mecraları kullanarak  sergi bağlamında ürettiği eserleri bir araya getiriyor. Selen Ansen küratörlüğünde gerçekleşen sergi, ışıksızlık durumundan yola çıkarken bireysel ve kolektif, fiziksel ve duyumsal boyutları buluşturuyor.


“Başımızda Siyahtan Bir Hâle”
Sergi

Küratör: Selen Ansen
Sanatçı: Ahmet Doğu İpek
Tarih: 19 Mayıs 2022 Perşembe – 29 0cak 2023 Perşembe
Yer: Arter, Galeri -1, Beyoğlu / İstanbul


İsmini, Edip Cansever’in Tragedyalar III(1964) şiirinin bir dizesinden ödünç alan “Başımızda Siyahtan Bir Hâle”, Ahmet Doğu İpek’in 2020–2022 yılları arasında farklı mecraları kullanarak bu sergi bağlamında ürettiği eserleri bir araya getiriyor. Kum fırtınası, yanardağ patlaması, heyelan ve güneş tutulması gibi doğa olaylarından yola çıkan resimler, çizimler, yerleştirmeler ve video eserler, insan ölçeğini aşan görkemli varoluşlarıyla hem büyüleyici hem de ürkütücü bir nitelik üstlenen bu fenomenleri soyut bir dille yorumluyor.

Madde ile his, kurmaca ile gerçek, doğal ile yapay, elle tutulabilir olanla uçucu olan arasında karşılıklı bir etkileşim alanı yaratan eserler, izleyiciyi farklı ölçeklerin çarpıştığı bir tanıklık ve duyumsama sahasına davet ediyor. “Başımızda Siyahtan Bir Hâle”, ışıksızlıktan doğmakla kalmayıp ışıksızlığı yeniden üretmeye devam eden fenomenlerle ilişki kurarken, çıplak gözle görülmeyen veya dokunulmayan şeyleri -gökyüzünü, güneşi, karanlıkları, yeraltı kuvvetleri ve faaliyetlerini, tektonik hareketleri, gömülü hatıraları, geçmiş yaşanmışlıkları, gelecek olayları, sonsuz küçüklükte, devasa, çok uzak veya fazla yakın olguları- açığa vuruyor.

Sergi, merkezine aldığı fenomenlerin  karşısında yapılacak tek şeyin görünenin seyrine dalmak olduğuna işaret ediyor. Zaman, boşluk, entropi, yaşam, hareket, döngüsellik, ölüm ve çözülme gibi kavramları çağrıştıran sahnelerin bir araya getirdiği unsurların hafifliğine ve uçuculuğuna rağmen ortaya çıkan  hissi, makro ve mikro olgularının yarattığı iklimi soyutlayarak sergi mekânına taşıyor.

Sergi hakkında ve Arter’in güncel programlarına ilişkin daha detaylı bilgiye web sayfası üzerinden erişilebilir.


Ahmet Doğu İpek 
1983’te Adıyaman’da doğdu. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Resim Bölümü’nden mezun oldu. 2012 yılındaki ilk kişisel sergisinin (Çokluk, Sanatorium Galeri) ardından resimlerinin yanı sıra yerleştirmeleri de içeren çok kapsamlı ikinci kişisel sergisi (Günler) 2017 yılında Galata Rum Okulu’nda; Galeri Nev İstanbul’daki ilk kişisel sergisi (Aşı) ise 2019’da gerçekleşti. 2018 yılında üç ay boyunca Paris’teki Cité des Arts misafir sanatçı programında bulunan İpek’in aynı yıl, Günler serisinden 89 çalışmasını içeren ve seriyle aynı başlığı taşıyan sanatçı kitabı SAHA Derneği’nin desteğiyle yayımlandı. 2021 yılında ise eserlerinden bir seçki Phaidon Press tarafından hazırlanan Vitamin serisinin yeni edisyonu Vitamin D3 (Today’s Best in Contemporary Drawing) adlı yayında yer aldı.

İpek’in katıldığı grup sergileri arasında Locus Solus (Arter, İstanbul, 2022), Günün Sonunda (Odunpazarı Modern Müze, Eskişehir, 2020), İçimdeki Çocuk: Ömer Koç Koleksiyonu’ndan Bir Seçki (Abdülmecid Efendi Köşkü, İstanbul, 2019) Zamanın Kıyısında (Neues Museum Nürnberg, Nürnberg, 2018), Prudential Eye Awards sergisi (ArtScience Museum, Singapur, 2015), Ev (Müze Evliyagil, Ankara, 2017), OHNE (Mekan68, Viyana, 2016), (Baksı Müzesi, Bayburt, 2015); eserlerinin dahil edildiği kurumsal koleksiyonlar arasında ise Arter, İstanbul Modern ve OMM bulunuyor. Sanatçı, İstanbul’da yaşıyor ve üretimini sürdürüyor.

Selen Ansen 
1975’te İstanbul’da doğdu. Strazburg March Bloch Üniversitesi’nde Modern Edebiyat ve Sinema (yüksek lisans) eğitimi aldıktan sonra 2001 yılında Sanat Teorisi ve Pratikleri alanında doktorasını tamamladı. Başta Strazburg Ecole Supérieure des Arts Décoratifs olmak üzere Fransa’da farklı sanat ve tasarım okullarında sanat teorisi ve sanat felsefesi eğitimi verdi. 2009–2015 yılları arasında İstanbul Bilgi Üniversitesi’nde Felsefe ve Toplumsal Düşünce ile Karşılaştırmalı Edebiyat yüksek lisans programlarında öğretim görevlisi olarak çalıştı.

Ansen, Arter ile ilk temasını 2011’de küratörlüğünü yaptığı Berlinde de Bruyckere (Yara, 2012) sergisi aracılığıyla kurdu. 2015’te Arter’in küratoryal ekibine katılan Ansen, Marc Quinn (Aklın Uykusu, 2014), It takes two to make an accident (HISK, Belçika, 2015), Her Düşenin Kanadı Yoktur (2016), Kelimeler Pek Gereksiz (2019–2020), Céleste Boursier-Mougenot (offroad v.2, 2019), Cevdet Erek (Bergama Stereotip, 2019–2020), KP Brehmer: Büyük Resim (2020–2021), Candeğer Furtun (2021-2022) ve Locus Solus (2022–2023) sergilerinin küratörlüğünü yaptı; çeşitli uluslararası yayınlara yazılarıyla katkıda bulundu. Ansen, Arter’in Dolapdere’deki yeni binasında hayata geçirdiği Performans Programı’nın (2019–2020) da küratörlüğünü üstlendi.