(Akbank Sanat)’ta NİSAN Ayı Seminerleri…

Akbank Sanat’ta felsefe, sanat tarihi ve sinema-psikiyatri seminerleri devam ediyor.

Felsefe Seminerleri’nin Nisan ayı programında iki farklı konuk ve iki ilgi çekici dikkat çekiyor: Emmanuel Alloa’nın “İmajların Okunurluğu. Bir Görsel Hegemonya Eleştirisi” başlıklı semineri ile Zeynep Şen’in “İmgeler ve Halleri” konulu semineri.


İmajların Okunurluğu. Bir Görsel Hegemonya Eleştirisi
Tarih:
09 Nisan 2019, Salı 18.30
Yer: Akbank Sanat


Emmanuel Alloa seminerin içeriğine ilişkin şunları söylüyor: “Okuryazarlık, her tür hegemonya ve kast ayrıcalığıyla etkin bir biçimde mücadele ederek, her zaman bilginin demokratikleşmesinin bir aracı olmuştur. Ne var ki okunurluk sadece yazılı metinlerle sınırlanmaz. 1920’lerde, Bertolt Brecht ve Walter Benjamin, iktidarın yeni görsel gerçekliklerini deşifre etmek için okuyan bir bakış ihtiyacına dikkat çeker. Bugün söz konusu geleneği devam ettirmek metin ve imaj arasındaki ilişkileri sorgulamak anlamına gelir. Öyleyse imajların bir grameri var mıdır? Görünürü okunura indirgemenin riskleri nelerdir? Fenomenoloji, göstergebilim, ikonoloji ve eleştirel teori gibi, bizi yeni görsel gerçekliklerde yönlendirecek birçok kaynak bulunmaktadır. Şu halde yeni algı normları karşısında nasıl bir özgürleşmeden bahsedilir? İçinde bulunduğumuz zamanla eleştirel bir ilişkiye girmek için başka araçlar geliştirebilir miyiz? İmajlar, birleşik bir dünya-imgesi yerine, çoğul ve dağıtılmış bir görüşün yeri olabilir.”


İmgeler ve Halleri
Tarih:
25 Nisan 2019, Perşembe 18.30
Yer:
Akbank Sanat


Zeynep Şen ise seminerinde; İmgeler isimlerle mi yüklemlerle mi yöndeşir?  Halleri nedir ve nasıl çekilir? Temsil ile öykünme, benzeşim ile iz ne demektir? Dinamogram,  enerji vektörü ve optik bilinçaltı ne anlama gelir? İmgeleri tarihe hapsetmek yerine şimdide canlı tutmak nasıl olur? gibi soruların yanıtlarını felsefeye ilgi duyanlarla paylaşıyor.

Sanat Tarihi Seminerleri’ nin 11 Nisan’da yapılacak programında; “Güncel Sanatta Kanon ve Temsil” başlığı altında kanon kavramının Türkiye’deki oluşumuna, güncel sanattaki yerine ve güncel sanatta temsil meselesine değinilecek. Burcu Pelvanoğlu’nun moderayosyonundaki  seminere; Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Tarihi Bölümü’nden Dr. Osman Erden  konuşmacı olarak katılacak.


Güncel Sanatta Kanon ve Temsil
Tarih: 11 Nisan 2019 Perşembe, 18.30
Yer: Akbank Sanat


Eski Yunanca’da kural anlamına gelen kanon sözcüğünün sanat tarihi terminolojisine 20. Yüzyılda girdiği bilinir. Kanonun oluşumunun ve kanona karşı çıkışların Batı sanatı tarihini oluşturan en önemli hususlardan birisi olduğu söylenebilir. Türkiye’deyse kanon kavramı çok yakın zamanda dolaşıma girmeye başlamıştır. Bu konuşma, kanon kavramının Türkiye’deki oluşumuna, güncel sanattaki yerine ve güncel sanatta temsil meselesine odaklanacaktır.

Etkinlikler ücretsizdir. Ücretsiz etkinliklerde katılım sayısı sınırlı olup etkinlik davetiyesi 1 saat öncesinde Akbank Sanat Danışma’dan temin edilebilir.

Sinemada İnsanlık Halleri başlıklı Sinema Psikiyatri Seminerleri serisi Nisan ayında da devam ediyor. 10 Nisan’da Woody Allen’ın “Paris’te Gece Yarısı” filminin gösterimi ile başlayacak etkinlik, “Merak: Kentlerdeki Yaşam Merakı” başlığı altında Melis Zararsız , Dr. Serpil Vargel ve Dr. Hakan Karaş’in katılımıyla gerçekleşecek tartışma ile devam edecek.

Merak: Kentlerdeki Yaşam Merakı için biletler Biletix’ten ve Akbank Sanat Danışma’dan temin edilebilir.

Etkinlik ücreti: 20 TL.


Merak: Kentlerdeki Yaşam Merakı
Tarih: 10 Nisan 2019, Çarşamba
18.00 – 19.30 Film gösterimi Paris’te Gece Yarısı / Yön: Woody Allen
19.30 – 19.45 Ara
19.45 – 21.15 Tartışma
Yer: Akbank Sanat


Akbank Sanat:
26 yıldır Türkiye’de çağdaş sanatın gelişimini destekleyen ve sanatın birçok farklı alanında uluslararası projelere yer veren Akbank Sanat, özellikle genç sanatçılara kendilerini geliştirebilmeleri için çeşitli imkanlar sunmaktadır. 

“Değişimin hiç bitmediği yer” olma misyonuyla yılda 700’ün üzerinde etkinlik gerçekleştirmekte olan Akbank Sanat sergilerden modern dans gösterilerine, konserlerden konferanslara, söyleşilerden çocuk atölyelerine, film gösterimlerinden tiyatro gösterilerine uzanan geniş bir yelpazede birçok farklı etkinliğe ev sahipliği yapmaktadır.

Emmanuel Alloa:
Emmanuel Alloa, İsviçre Sankt Gallen Üniversitesi Felsefe Bölümü’nde öğretim üyesi, Basel Eikones NFS Bildkritik Enstitüsü’nde araştırmacı ve Paris 8 Üniversitesi Plastik Sanatlar Bölümü’nde öğretim görevlisidir. Fransız ve Alman fenomenolojisi, çağdaş felsefe, estetik ve politika ilişkileri üzerine çalışmaktadır. Birçok uluslararası araştırma merkezinde (Kunthistorisches Institut de Florence, New York Columbia Üniversitesi, Meksika Michoacana Üniversitesi, Weimar Bauhaus Üniversitesi ve Viyana Üniversitesi) davetli profesör olarak bulunmuştur. Eserleri için 2016 Yılında Latsis ödülüne, 2019 yılında Aby Warburg ödülüne layık görülmüştür.

Zeynep Sayın:
Zeynep Sayın, 1961 İstanbul doğumlu, yazınbilimci, sanat kuramcısı, öğretim üyesi. İstanbul, Salzburg ve Viyana’da yazınbilim, sanat tarihi ve felsefe okudu. İstanbul’da çeşitli üniversitelerde ve Mardin Artuklu Üniversitesi Mimarlık Fakültesi’nde çalıştı. Leipzig’de Hochschule für Grafik und Buchkunst ve Viyana’da Akademie der Bildenden Künste’de ders verdi. Mithat Şen ve Bedenyazısı (Kaknüs, 1999), Noli me tangere (Kaknüs, 2000), İmgenin Pornografisi (Metis, 2003) ve Kötülük Cemaatleri (Tekhne, 2016) Ölüm Terbiyesi (Metis, 2018) adlı kitapları vardır.

Akbank Sanat Sanat Tarihi Seminerleri:
Kasım 2018 – Mayıs 2019

Başka Bir Sanat Tarihi Mümkün mü?
Kasım 2018 – Mayıs 2019 Saat: 18.30
Moderatör: Prof. Dr. Burcu Pelvanoğlu

Türkiye’de modernleşmenin taşıdığı özgüven eksikliği sanata da yansımış ve Türkiye’deki sanat da bu özgüven eksikliği üzerinden tarif edilmiştir. Türkiye’de plastik sanatlar tarihini kaleme alan ressamların, özellikle de Nurullah Berk’in yazılarının incelenmesi hâlinde, Türkiye’deki sanatın hep kronolojik olarak Batı’dan geri olduğunun vurgulandığı görülür. Çoğu sanatçılar tarafından yazılan bu kitaplarda problematik olan bir başka nokta da Türkiye’de 1950’li yıllara kadar modern sanatın gruplar/akımlar üzerinden tarif edilmeye çalışılmasıdır. Halbuki Türkiye’de modern sanatın tarihini eksiksiz yazabilmek, gerek figür gerek manzara gerek kadın üzerinden öyküler anlatmayı gerektirir. Modernleşmenin çeşitli sembollerinin olması gibi, Türkiye’de plastik sanatlar tarihi de semboller üzerinden ilerlemiştir. Önce Nurullah Berk tarafından yazılan daha sonra piyasanın oluşumuyla yeniden Berk’in söylemlerini tekrarlayan metinlerde ise bu semboller görmezden gelinir; kendini arzu ettiği yerde, arzu ettiği sanat hareketlerine yakın olarak konumlandırmak yeğlenir. Bu konuşma dizisi, ulus-devlet ilişkisi; kadınların konumu; sanat-edebiyat ilişkileri; kanon oluşumu ve müzelerin rolleri üzerinden sanat tarihi yazımını tartışmaya açmayı hedeflemektedir.

Osman Erden:
1974 yılında İstanbul’da doğdu. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi’nde Sanat Tarihi okudu, aynı üniversitenin Sosyal Bilimler Enstitüsü Batı Sanatı ve Çağdaş Sanat programında “Nasyonal Sosyalizmin Alman Sanatına Yansıması” başlıklı yüksek lisans tezini tamamladı. “Türkiye’de Güncel Sanat Alanını Şekillendiren Unsurlar” başlıklı teziyle doktorasını aldı. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sanat Tarihi Bölümü’nde doktor öğretim üyesi olarak görevini sürdürüyor. UNESCO’ya bağlı Uluslararası Sanat Eleştirmenleri Derneği (AICA) Türkiye Şubesi’nin 2008-2011 yılları arasında yönetim kurulu üyeliğini, 2011-2014 yılları arasında başkanlığını yaptı. 2016’da Modern Sanatın Kısa Tarihi adlı kitabı yayınlandı.  

Burcu Pelvanoğlu:
Sanat tarihçisi. 2002 yılından bu yana Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sanat Tarihi Bölümü öğretim üyesidir. 2003 yılından bu yana Uluslararası Sanat Eleştirmenleri Derneği (AICA) üyesidir. Adı geçen derneğin Başkan Yardımcılığı (2005-2008), Başkanlık (2009-2012), Uluslararası Komite Başkan Yardımcılığı (2010-2013) ve Sansür Komitesi Başkanlığı’nı (2015-) yürütmüştür. 2001 yılından bu yana farklı platformlarda yazıları yayımlanmaktadır.

Akbank Sanat Sinema-Psikiyatri Seminerleri:
Sinemada İnsanlık Halleri

Kasım 2018 – Haziran 2019
Psikeart – Psikesinema
Koordinatör: Prof. Dr. M. Emin Önder

Zamanımızda kelimelerden ziyade görüntülerle düşünüyoruz. Anılarımızı kelimelerle anlatmanın yerine görüntülerle aktarıyoruz. Zaman geçtikçe kalem kâğıdın yerini görsel kayıt aletleri alıyor. Sinema ise psikiyatri, felsefe, edebiyat ve estetik boyutlarıyla görsel kaydın en üst noktasıdır. Psikiyatri en genel tanımıyla, insan ruh hallerini, kırılma noktalarını anlama, bireyin ruhsal dokusunun sağlıklı gelişimini sağlama bilimidir. İnsana ilişkin ve ilişkilendiği ne varsa psikiyatrinin uğraş alanıdır. Psikiyatrinin, hayatı anlamak, anlatmak ve şahit olmak iddiasındaki sinema sanatıyla yolları kesişir. İnsanı anlamaya çalışan, anlatan, bir anlamda insan hallerine şahitlik eden sinemanın psikiyatri ile zorunlu bir etkileşimi, karşılıklı yararlanması, doğası gereğidir. Sinema-psikiyatri ilişkisinin farkındalığı, sinema dilini anlama, derinleştirme, zenginleştirme ve yalınlaştırma bağlamında önemlidir. “Sinemada İnsanlık Halleri” etkinliği, meselesi anlatmak olan sinema ile meselesi anlamak ve çözmek olan psikiyatri arasındaki ilişkiyi bir tartışma platformuna taşımayı amaçlamaktadır.