(Arçelik)’ten Sürdürülebilir Sanat Atölyesi “Back2Life”

Studio 13, Architects, Back2Life - Arçelik Projesi

Arçelik, Eskişehir işletmesinde, tamamen geri ve ileri dönüştürülmüş malzemeler kullanılarak inşa edilen “Back2Life” adlı sanat atölyesini kurdu. 

Atık Elektrikli ve Elektronik Eşya Geri Dönüşüm Tesisleri’nden (AEEE) çıkan malzemelerin kullanılacağı “Back2Life”, geri dönüşüm konusundaki farkındalığı sanattan yararlanarak artırmayı amaçlıyor. Koç Topluluğu çalışanlarının yanı sıra, güzel sanatlar öğrencileri, akademisyen ve sanatçıların da kullanımına açık olan atölyenin, inşasında tamamen atık malzemeler kullanıldı.

“Back2Life”, Eskişehir Organize Sanayi Bölgesi’nde 320 m2 bir alana kuruldu. 8 adet yükleme konteyneri kullanılarak yapılan atölye binası, korkuluk, tüm bina camları, yalıtımları ve taban döşemelerine kadar geri ve ileri dönüştürülmüş malzemelerle inşa edildi. Arçelik’in pandemi döneminde doğal temiz hava ihtiyacı nedeniyle sökülen camları, cephe ve odalarda kullanılırken, yeniden inşa çalışmalarından çıkan farklı ebatlardaki çelik profiller ve kaplama malzemeleri konteynerin güçlendirilmesinde, yalıtımında ve teras yapımında kullanıldı. Konteynerlerin ahşap tabanından masa ve giriş ahşap yapıları tasarlandı. Ayrıca atölye yapısının en üst teras dinlenme katında bulunan konteynır üstüne kurulan solar paneller ile sürekli olarak atölyenin temel aydınlatma ve elektrik ihtiyacı karşılanır duruma getirildi.

Atölye çalışmalarında kullanılan malzemeler, sadece bununla sınırlı kalmamak üzere temel olarak Arçelik’in 2014 yılında Eskişehir ve Bolu’da kurduğu AEEE Geri dönüşüm Tesisleri‘nden temin edildi. Tesislerin faaliyete geçmesinden bu yana yüksek enerji tüketen eski ürünlerin şebekeden elektrik tüketmesinin önüne geçilmesi ile toplamda 469 GWh enerji tasarrufu elde edildi. Bugüne kadar tesislerde geri dönüştürülen atık ürünlerle, yaklaşık 231.000 ton karbondioksit salımı da azaltıldı.

Hayalimiz, Back3Life’ın çalışmalarının diğer şehirlere de yayılması.

Arçelik’in 2050 yılına kadar tüm operasyonlarında net sıfır emisyona ulaşmayı hedeflediğine dikkat çeken Arçelik Endüstriyel Tasarım Kıdemli Direktörü Serdal Korkut Avcı, “Back2Life’ın çıkış noktası “Dünya’ya Saygılı, Dünya’da Saygın” vizyonumuz. Arçelik bu güçlü vizyonu destekleyecek ve ileriye taşıyacak önemli faaliyetleri birçok koldan gerçekleştiriyor. Back2Life’ı Buzdolabı Kompresör İşletmemizin bulunduğu ve Atık Elektrikli ve Elektronik Eşya Geri Dönüşüm Tesisimizin 2014 yılında faaliyete başladığı Eskişehir’de kurduk. Eskişehir aynı zamanda kültür ve sanat bakımından önemli bir çekim noktası. Burada farklı katılımcılara yapılacak çalışmalarla geri dönüşümün hikayesini, sanatın duyguları tetikleyen gücüyle anlatarak, farkındalığı artırmayı hedefliyoruz. Hayalimiz, Back2Life’ın çalışmalarının Eskişehir’den diğer şehirlere de ve hatta belki uluslararası da yayılarak bu alanda örnek bir sanat merkezi haline gelmesi,” dedi.

“Back2Life”ın Arçelik’in sürdürülebilirliği tasarımın merkezine koyma anlayışının sonucu olarak ortaya çıktığı belirten Avcı, şu bilgileri verdi:

“Back2Life, Arçelik’in sürdürülebilirliği tasarımın merkezine koyma anlayışının sonucu aslında. Sadece ürünlerimizi geri dönüştürmüyoruz, geri dönüştürülmüş malzemeleri de ürünlerimizde kullanarak yeniden ekonomiye kazandırıyoruz. Geri dönüştürülmüş pet şişe ve balık ağları gibi malzemeleri ürünlerimizde kullanıyoruz. Örneğin 2017’den 2021 sonuna kadar, çamaşır, kurutma ve bulaşık makineleri ile klimalarda 114,1 milyon geri dönüştürülmüş pet şişe kullanıldı. 2030 yılına kadar ürünlerdeki geri dönüştürülmüş plastik oranını %40’a çıkarmayı hedefliyoruz.”

Sanat, sürdürülebilirlik konusunda farkındalığı artırmak için çok güçlü bir araç.

“Back2Life”a kuruluş aşamasından bu yana destek veren ve atölyenin sanat danışmanlığını üstlenen heykeltıraş Seçkin Pirim de, “Burası sunduğu malzeme çeşitliliği ve zenginliği ile bir sanatçı için hakikaten bir cennet. Dünyada atık malzemeleri kullanan pek çok sanatçı var. Arçelik sürdürülebilirlik alanında kendine önemli hedefler koyan bir şirket. Bu konuda farkındalığı artırmak, bu sürece insanları da dahil etmek için sanat çok güçlü bir araç.  Bir endüstri tesisinin içinde buzdolabı, çamaşır makinesi, fırın parçalarının bir araya gelip birer sanat eserine dönüştüğünü görmek gerçekten heyecan verici,” dedi.