(Pilot Galeri)’de Yeni Sergi: “Kare”

Gözlük / Glasses, 2022

Pilot Galeri, 12 Ocak – 25 Şubat 2023 tarihleri arasında Ece Ağırtmış’ın “Kare” adlı ilk kişisel sergisine ev sahipliği yapacak.


“Kare”
Sergi

Sanatçı: Ece Ağırtmış
Tarih: 12 Ocak – 25 Şubat 2023
Yer: Pilot Galeri, Beyoğlu / İstanbul


Sergi tanıtım metninde “Kare” şöyle açıklanıyor:

‘Kare’, Ağırtmış‘ın renkli ve enerjik perspektifini kare biçimli heykeller ve yerleştirmelerle keşfeder ve karenin 4 köşeli alanının içinde hayatın kendisiyle birlikte gelen görünen ve görünmeyen sınırları açığa çıkarır. Ağırtmış, kare formunun kullanımıyla izleyicisini gerçek ya da psikolojik durumların arasında onları hem engelleyen hem de serbest bırakan sınırlar üzerine düşünmeye davet eder.

Ağırtmış‘ın sergide kullandığı dil ve takındığı üslup, bireysel faillik ile dışsal kısıtlamalar arasındaki ilişkiye dair bir yorum gibidir. Hayatın içinden, kolayca empati kurulabilecek durumları kullanmasıyla Ağırtmış, izleyicileri kendi kişisel güçlerini kullanarak kısıtlamalardan ve sınırlardan kurtulma ve yeni olasılıkları keşfetme ihtimalini düşünmeye teşvik eder. Sergideki işler, bir noktada da kişileri içinde bulundukları sınırların özgürlük duyguları üzerindeki etkilerini inceleme ve perspektiflerini sorgulama şansı tanır. İşler, bir yandan kısıtlamaları aşma ve daha özgür yaşama potansiyeline işaret ederken, diğer yandan aynı sınırlarla insanın nasıl kısıtlanabileceğini de gözler önüne serer; ortaya çıkan durumlar aynı anda hem umut verici hem de umutsuz olabileceğinden, içinde bulunulan ‘özgürlük’ hissinin ikili doğasını vurgular. Bu nedenle Ağırtmış‘ın çalışmaları, bireysel eylem alma kapasitesi ile dış sınırlar arasındaki dinamik etkileşimi; daha özgür yaşamak için bu sınırları nasıl yönetilebileceği ve aşılabileceğini, izleyicisine kullandığı form üzerinden sunar.

Ağırtmış, Vazo isimli işinde çiçekler ve onları içinde barındıran vazolar arasındaki ilişkiyi irdeler. Çiçekler genellikle evlerde süs eşyaları olarak kullanılmak üzere doğal ortamlarından uzaklaştırılırken, bu vazolarda solmaya da mahkum bırakılırlar. Ağırtmış, bu çiçeklerin ‘geçici’ güzelliğini kendi vazosu içinde zamansız bir anda yakalayarak, yaşam kaynaklarından kopmuş olsalar bile hala canlı ve yeşil kalabilecekleri bir alan sunar ve güzelliklerini ölümsüzleştirir. Bahçe işinde çiçekleri çevreleyen çitler, onların yayılmalarını kısıtlarken aynı zamanda da dış tehditlerden korur. Çiçekler, bu strüktür ile çevrili oldukları sürece güvenli ve huzurlu bir ortamda büyüme ve gelişme şansı bulur.

Çerçeve, hafızanın ve hatıraların algımızı şekillendirmedeki rolünü araştırır; Ağırtmış, bir fotoğrafı kendi hatırasından çıkarıp onu yapıtaşlarına ayrıştırarak, izleyicileri kendi deneyimleri üzerinden görüntünün anlamını ve belleğini yeniden inşa etmeye davet eder. Anı çerçevenin içine hapsolmuş
olsa da, izleyici hafızayı çerçevenin dışına taşıyarak onunla ilişki kurmakta ve geçmişe dair yeni bir anlayış yaratmakta özgür bırakılır.

Pencere, anlık, geçici bir sahneyi, camlarının ardına hapseder. Tıpkı bu pencerenin sadece belirli bir manzarayı göstermesi gibi, gündelik hayata bakılan perspektif de bakış açısını ve akabinde davranışları ve düşünceleri kısıtlar. Pencere’ye benzer bir şekilde Ağırtmış’ın Gözlük işi, sadece çerçevenin içinde kalan alanı net gösterir. Çerçevenin dışında kalanlar; yüzeyin altı, göklerin üstü ve kenarlarda olup bitenler periferide kaldıkları için gizlenir, algılananlar sadece gözlerin görebildikleri ile sınırlı kalır.

Ağırtmış‘ın Haritalar isimli serisi, sanatçı kimliğinin küçük unsurlarını, onun ‘ev’ dediği yerleri, sergi alanına taşır. Küçük kareler, sanatçıyı bugünkü haline getiren üç şehrin haritalarından parçalar gösterir: İstanbul, İzmir ve Eskişehir. Bu haritalara bakıldığında aslında ev dediğimiz yerin kağıt üzerine konulmuş bir pinden daha büyük bir alanı kapsadığı görünür. Mekanlar ve şehirler değişse bile aynı kalan ‘ev’ hissi, bu harita üzerindeki noktayı aşar çünkü bu mekanlar dünyada küçük bir yer kaplamaya devam etse bile bir yerin ‘ev’ olması, insana ve onun sınırlara sığmayan hislerine bağlıdır.”