İstanbul’un KAHYA OTOPARKLARI Sao Paulo’da…

KPM Kerem Piker Mimarlık’ın İstanbul’un tarihi mekanlardaki otopark sorununu ele alan IPL (Informal Parking Lots of İstanbul) isimli araştırma projesi dünyanın en saygın mimarlık bienallerinden Sao Paulo Mimarlık Bienali’nde sergileniyor. 31 Ekim 2019 akşamı IPL üzerine SALT Galata’da gerçekleştirilen sunum ve söyleşileri izleyen Banu Binat görüşlerini bi_özet’te paylaştı:

Dün akşam (31 Ekim) Salt Galata’da Kerem Piker ve Emre Dörter’in Sao Paulo Mimarlık Bienali’ne katılımlarıyla ilgili yaptıkları sunumu izleme fırsatı buldum.

Sao Paulo Mimarlık Bienali Türkiye’de çok bilinmiyor, bu yıl 12.’si düzenlenmiş. Küratörler Vanessa Grossman, Charlotte Malterre-Barthes ve Ciro Miguel’ın belirlediği tema ‘Everyday’ (Her gün/Gündelik). Türkiye’den bugüne kadar davet alan ilk proje IPL (Informal Parking Lots of İstanbul) projesi olmuş. 760 başvuru arasından 70 projelik bir seçkiye girmesi ve Türkiye’nin bu alanda temsil edimesi gurur verici. KPM Kerem Piker Mimarlık tarafından fotoğraf sanatçısı Emre Dörter’in ve mimar Ekin Erar’ın iş birliği ile hazırlanan  IPL aslında bir  araştırma projesi. ‘KPM kerem piker mimarlık’ IPL Çalışma Grubu Alev Işık, Baran Aybars, Behice Özer, Berk Hot, Bilge Ay, Duygu Bingül Aydın, Kerem Piker, Miray Türkoğlu, Öykü Şimşek ve Sinem Burhan’dan oluşuyor.

Bienalin temasının da işaret ettiği gibi, toplumdan uzaklaşan kavramsal bir yaklaşım yerine mimarlığa hayatın içinden bakmayı tercih eden bir konu ele alınmış: kent içindeki “kahya otoparkları”. Bilinen tüm normların dışına taşan, ciddi park sorunu yaşanan kent merkezlerinde kullanılmayan ya da imar sorunu olan parsellere konumlanan bu otoparklar, kendilerine özgü yerleşim düzeniyle yarattıkları imkan ile topluma fayda sağlıyorlar. Bunun için tarihi yarımadada yapılan çekimlerle bu otoparklar üzerine bir dokümantasyon elde edilmiş. Ekibin bu projenin bienal ortamında nasıl sergileneceği konusunda izlediği yol da oldukça ilginç. Elde edilen verileri bir çizgi roman üzerinden anlatmışlar. Senaryo çizgi romanın yapısına göre yazılmış. Çizgi karakterler ise ekipteki kişilerden yola çıkılarak yaratılmış. Elde edilen profesyonel çekimlerin, sergileme panoları üzerinden okutularak mobil cihazlarla görüntülenebilmesi de serginin iki yönlü izlenmesine imkan sağlıyor. Kararı izleyiciye bırakıyor.

Bu sergiyi izlemek için 9 Aralık’a kadar Sao Paulo’ya gitmek gerekiyor. Biz de “Informal Parking Lots of İstanbul”un Türkiye’de de izleyicisiyle buluşmasını ümit ediyoruz.

Banu Binat